حضور زنان در مساجد در راستای تمدن سازی اسلامی نقش موثری دارد
حضور زنان در مساجد در راستاي تمدن سازي اسلامي نقش موثري دارد
استاد حوزه مازندران:

حضور زنان در مساجد در راستای تمدن سازی اسلامی نقش موثری دارد

خاتمي اظهار کرد: حضور زنان در مساجد موجب انسجام فعاليت و در راستاي تمدن سازي اسلامي نقش تعيين کننده و موثري دارد.
شناسه خبر : 53240 تاریخ انتشار : ۸ آذر ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۰:۴۱

«عطیه خاتمی» در گفت و گو با روابط عمومی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران درباره اهمیت و ضرورت انسجام فعالیت بانوان در مسجد اظهار کرد: هر دین و آیینی نمادها و نشانه‌‌هایی دارد؛ اسلام که آخرین دین آسمانی ا‌ست از میان نمادها و شعائر ظاهری و مکانی به جایگاه مسجد و احکام آن، اهمیت بسیار داده است.

 

استاد حوزه علمیه استان مازندران بیان کرد: اولین مسجدی که در اسلام ساخته شد، مسجد قبا بود که زیر بنای اساسی آن بر پایه تقوی بنا شده بود.  

 

خاتمی ابراز کرد: پس از شکل‌گیری مسجد توسط پیامبر رحمت، محمد مصطفی(ص) یکی از نقش‌های اساسی این جغرافیای مقدس، آموزش قرآن و معارف دینی بود و حضرت عقیده داشت که شالوده مسجد می‌بایست با معارف پاک شکل گیرد، تا مردانی پاک در آن رشد یابند.

 

 استاد حوزه علمیه استان مازندران گفت: مسجد، خانه مؤمنان، محل عبادت و نیایش، مکانی برای انتقال معارف اسلامی، محل تبیین احکام و مفاهیم اسلامی و جایی برای حل مشکلات و معضلات جامعه است.

 

وی تصریح کرد: نهادی که نقشی محوری در تحولات اسلامی از صدر اسلام تاکنون داشته است؛ مسجد چه در زمان نبی مکرم(ص)، چه در زمان امیرالمومنین(ع) و در دوره‌های بعد تا امروز همواره محل تربیت و رویش نیروهای مومن و موحد بوده و در دوره‌ها و فرهنگ‌های مختلف بومی با اثرگذاری‌های متنوع و شگرف نقش آفرینی کرده است.

 

خاتمی اظهار کرد: حضور جوانان و نوجوانان، روحانیون و معلمان آگاه و دلسوز و همه اقشار جامعه می‌تواند مساجد را به کانون ذکر و عبادت و اندیشه و معرفت مبدل ساخته و نسل جوان را از گزند تهاجم‌های فکری و فرهنگی مصون سازد اما برای اینکه یک مسجد به جایگاه طراز اسلامی خود برسد، حتماً باید به جایگاه واقعی مسجد واقف باشیم و از سوی دیگر برای نقش آفرینی مساجد، برنامه ریزی کنیم.

 

وی بیان کرد: حضور زنان در مساجد موجب انسجام فعالیت آنها می شود و آثار فردی و اجتماعی را به همراه خواهد داشت که در نهایت در راستای تمدن سازی اسلامی نقش تعیین کننده و موثری را به همراه خواهد داشت که آثار فردی و اجتماعی و خانودگی و سیاسی و اقتصادی، آغاز انقلاب اسلامی ایران از مساجد شکل گرفت که محل تصمیم گیری های مهم و کارهای بزرگ بود و در طول انقلاب فرهنگ ساز و جریان ساز بوده است از جمله آثاری به شمار می آینده که می توان بدان اشاره کرد.  

 

 استاد حوزه علمیه استان مازندران افزود: مساجد همچنین در هشت سال دفاع مقدس، پایگاه سیاست و محل رویش نیروهای مومن و موحد و شهادت طلب در عرصه جهاد بوده است که امثال شهید حججی ها در سایه معنویت و انس با خدا و جلوت حشر با مردم عروج معنوی نمودند که در تمام عرصه ها زنان در عرصه های مختلف ایفای نقش کردند.

 

وی ابراز کرد: تاریخ اسلام گواه آن است که حضور صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) برای دفاع از ولایت و امامت در مسجد النبی خطبه فدکیه که در واقع خطبه ولائیه هست را برای حاضران که نوعی حضور در عرصه اجتماع و سیاست بود را با شئونات اسلامی ایراد فرمودند.

 

خاتمی گفت: در حال حاضر دشمنان اسلام از هر طرف سعی در تضعیف نظام جمهوری اسلامی به دلیل ترس از صدور انقلاب به جوامع دیگر را دارند باید به اهمیت و ضرورت جایگاه واقعی مساجد واقف باشیم و برای انسجام و نقش آفرینی زنان مومن و متعهد مطابق با نیاز جامعه برنامه ریزی کنیم.