مشارکت فعالانه و جهادی مدیران و اعضای کانون‌های مساجد دیار علویان در چهارمین رویداد ملی فهما
مشارکت فعالانه و جهادي مديران و اعضاي کانون‌هاي مساجد ديار علويان در چهارمين رويداد ملي فهما
سرپرست ستاد فهما مازندران:

مشارکت فعالانه و جهادی مدیران و اعضای کانون‌های مساجد دیار علویان در چهارمین رویداد ملی فهما

حجت الاسلام نعمتي با اشاره به اينکه چهارمين دوره رويداد فهما در سه شبستان و 12 رواق صورت مي گيرد، گفت: مديران و اعضاي کانون هاي مساجد ديار علويان در چهارمين رويداد ملي فهما مشارکت فعالانه و جهادي داشته باشند و براي ثبت فعاليت در چهارمين دوره رويداد فهما به سامانه بچه هاي مسجد مراجعه کنند.
شناسه خبر : 38280 تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۵۶

حجت الاسلام «رجب نعمتی» در گفت و گو با ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان مازندران با اشاره به اینکه چهارمین دوره رویداد فهما در سه شبستان و 12 رواق صورت می گیرد اظهار کرد: شبستان فرهنگ در رواق های نور(فعالیت های قرآنی)، رسانه، کتاب، دانش، همدلی(فعالیت های اجتماعی)، شبستان هنر در رواق های سرود، فیلم، نمایش، قلم(هنرهای ادبی)، ترنج(هنرهای تجسمی) و شبستان  نو آوری در رواق های کارآفرینی، فن آوری آغاز به کار کرد و مسجد محوری، نگاه تشکیلاتی، پیوست رسانه ای، جاذبه آفرینی هنری وخودکفایی، شاخص های میدانی ارزیابی فعالیت‌های کانون در رواق های دوازده گانه به شمار می آیند.

 

سرپرست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران بیان کرد: در چهارمین رویداد فهما برای هر رواق، 20 هزار امتیاز به صورت مجزا در نظر گرفته شده است و هر کانون  باید متناسب با ظرفیت های خود یک تا سه رواق را برای فعالیت در رویداد فهما انتخاب نماید و ارزیابی فعالیت های ثبت شده در رواق های انتخابی در اولویت خواهد بود.

 

وی افزود: لازم است در بین رواق های انتخابی یکی از رواق های (شبستان هنر) با توجه به ظرفیت کانون انتخاب شود و تعداد کانون هایی  که به مرحله کشوری ارزیابی رویداد فهما راه پیدا می کنند به نسبت تعداد کانون های استان، تعداد کانون متقاضی فعالیت در رواق و کیفیت فعالیت آن ها بستگی دارد.

 

حجت الاسلام نعمتی ابراز کرد: در رویداد فهما عملکرد هر کانون در هر رواق به صورت مستقل مورد توجه قرار می گیرد و امتیاز رواق ها با یکدیگر جمع نمی شود با این توضیح که فعالیت های مرتبط در سایر رواق ها هم مورد رصد قرار می گیرد به عنوان مثال کانونی که  رواق همدلی برای ارزیابی انتخاب کرده است اگر در رواق سرود اثری با موضوعات مرتبط با رواق همدلی تولید کند در ارزیابی و انتخاب کانون های برتر رواق لحاظ خواهد شد.

 

وی گفت: چهارمین رویداد فهما  از 21 خرداد آغاز شد و انتخاب رواق  تا 27 تیر ادامه دارد و تکمیل فرم ها، شرکت در آموزش ها،  ثبت گزارش ها و بارگذاری آثار از 21 خرداد تا 24 آذرماه است که ارزیابی مرحله استانی (رابطین و کارگروه استانی از 21 تیر  تا 30 دی ماه و ارزیابی مرحله نیمه نهایی از اول بهمن تا 10 بهمن ماه و ارزیابی مرحله نهایی از 11 بهمن تا 22 بهمن ماه خواهد بود. 

 

حجت الاسلام نعمتی اظهار کرد: فعالیت های کانون در چهارمین رویداد فهما در هشت شاخص هویتی شامل شاخص هایی که  شناسایی ظرفیت ها، داشته ها و استعداد های کانون را احصا می کند، شاخص مهارتی (آموزش) شامل ارتقا استعدادها و علاقه مندان در یک رواق  را دنبال می کند و ویژه افرادی است که توانایی یا علاقه خود را برای فعالیت رواق ابراز کرده اند. این آموزش ها برای آنها رایگان است، شاخص میدانی شامل فعالیت ها در صحن مسجد یا متن جامعه انجام می شود و گزارش آن ها در سامانه بچه های مسجد ثبت می شود، شاخص رقابتی شامل کانون ها با توجه به عملکرد خود در سایر شاخص ها، می توانند در این مرحله شرکت کرده و تولید اثر نموده و در رویداد فهما امتیاز کسب کنند، شاخص خودجوش شامل سایر فعالیت های کانون در رواق  که با توجه به نیازها و اولویت های بومی طراحی و اجرا می شود، شاخص شبکه رابطین شامل فعالیت هایی که توسط کانون رابط و کانون زیر مجموعه همجوار انجام شده و امتیاز آن برای کل شبکه در نظر گرفته می شود و مجموع این فعالیت ها در ارزیابی شبکه رابطین موثر است، شاخص خدمات تعاملی به منظور اشتراک امکانات و هم افزایی ظرفیت ها، کانون می تواند ظرفیت های خود را در سامانه ثبت کند در صورت استفاده سایر کانون ها از این خدمات  به کانون امتیاز اختصاص داده  می شود و شاخص ساماندهی اقدامات کانون برای دریافت مجوز، جذب عضو، نصب تابلو کانون و.... در این شاخص مورد توجه قرار می گیرد  در این رویداد انجام می شود.

 

وی درباره شاخص های ارزیابی  فعالیت های میدانی کانون ها در رواق بیان کرد: این شاخص ها به منظور ارزیابی عملکرد کانون در فعالیت های رواق از ابعاد گوناگون جهت هدفمندی و اثر گذاربودن در دو سطح استان و کشور تعریف شده اند که شامل مسجد محوری: کانون در فعالیت های خود به محوریت امام جماعت به عنوان مدیر هدایتگر و مسجد به عنوان بستر الهام بخش توجه نماید، نگاه تشکیلاتی: کانون در فعالیت های خود به کادرسازی و تربیت نیرو، توجه به نیازهای روز، برنامه ریزی و .... توجه داشته باشد، پیوست رسانه ای: کانون به استفاده بهینه از ابزار رسانه و هم افزایی با ظرفیت های رسانه ای برای انعکاس فعالیت ها وانتشار محصولات خود اهتمام ورزد، جاذبه آفرینی هنری: کانون در فعالیت ها وتولیدات خود در  یک رواق از زبان هنر، در قالب های مختلف استفاده نماید، خودکفایی: کانون بتواند فعالیت های خود در یک رواق را به منبع تولید ثروت و کارآفرینی برای اعضای کانون نماید، می شوند.

 

حجت الاسلام نعمتی ابراز کرد: مراحل اجرای چهارمین رویداد فهما شامل ثبت فعالیت های کانونی: کانون های فرهنگی هنری بر اساس شاخص های عمومی و اختصاصی فعالیت های خود را در سامانه ثبت می کنند. مرحله شبکه کانونی: این سطح توسط رابط کانونی انجام می شود. رابط کانون گزارش فعالیت کانون های زیر مجموعه خود را رصد کرده و ضمن تشویق و راهنمایی ایشان بر صحت گزارش های ثبت شده نظارت می کند. مرحله استانی: این سطح توسط کارگروه استانی متشکل از (مسئول ستاد استان، کارشناسان فرهنگی هنری، روابط عمومی و ساماندهی و یک نفر متخصص در حوزه رواق مربوطه) انجام گرفته و کانون های برتر در هر رواق با توجه به سهمیه استان به ستاد کشور معرفی می شوند. مرحله نیمه نهایی: این سطح توسط کارشناسان ستاد کشور انجام شده و طی آن  در پنج محور مرتبط با رواق تخصصی، مستندات تکمیلی از کانون های راه یافته به مرحله کشوری دریافت شده و ارزیابی می گردند و در هر رواق پنج تا 10 کانون برتر جهت شرکت در مرحله نهایی معرفی می شوند. مرحله نهایی: در این مرحله  داوران تخصصی به بررسی مستندات و کارنامه کانون ها پرداخته و در صورت نیاز کانون های برتر به صورت مجازی جهت پاسخ به سوالات داوران در جلسه داوری حاضر می شوند.

 

 وی با اشاره به ضرورت مشارکت فعالانه و جهادی مدیران و اعضای کانون های مساجد دیار علویان در چهارمین رویداد ملی فهما گفت: مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد جهت ثبت فعالیت های خود به سامانه بچه های مسجد به نشانی https://bachehayemasjed.ir/ مراجعه کنند.

 

حجت الاسلام نعمتی با اشاره به اینکه  کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران در سه رویداد فهما سال های گذشته رتبه های خوبی را در کشور به خود اختصاص دادند اظهار امیدواری کرد تا در چهارمین دوره رویداد فهما شاهد درخشش کانون های فهما بیشتر دیار علویان باشیم.