مهلت ارسال آثار به جشنواره آواهای آسمانی ویژه روستاییان و عشایر کشور تمدید شد
مهلت ارسال آثار به جشنواره آواهاي آسماني ويژه روستاييان و عشاير کشور تمديد شد

مهلت ارسال آثار به جشنواره آواهای آسمانی ویژه روستاییان و عشایر کشور تمدید شد

مهلت ارسال آثار به نخستين جشنواره آواهاي آسماني ويژه روستاييان و عشاير کشور تا 31 خرداد تمديد شد که علاقه مندان مي توانند در رشته هاي دعاخواني و مناجات، مديحه سرايي و مرثيه خواني و بخش ويژه ربناهاي قرآن اين جشنواره شرکت کنند.
شناسه خبر : 37679 تاریخ انتشار : ۲ خرداد ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۷:۱۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان مازندران: نخستین جشنواره «آوا‌های آسمانی ویژه روستاییان و عشایر کشور» با هدف ایجاد و تقویت فضای معنوی و قرآنی در روستاها و عشایر، قدردانی و ارج نهادن فعالیت های فعالان هنرمند مذهبی در جمعیت روستا و عشایر کشور، شناسایی و معرفی استعدادهای برجسته قرآنی و دینی به جامعه و استفاده مناسب از نخبگان قرآنی روستا و عشایر در رشته‌های دعاخوانی و مناجات، مدیحه سرایی و مرثیه خوانی و بخش ویژه ربناهای قرآن ویژه برادران با حداقل سن 10سال ساکن در مناطق روستایی و عشایری برگزار می‌شود.

 

این گزارش می افزاید: این جشنواره با توجه به بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که فرمودند: «اگر می‌خواهید تلاوت شما از لحاظ تاثیر و ساختن محیط جامعه و تغییر و دگرگونی دل‌ها و جان‌ها موفق باشد، یکی از شرایط مهم و اصلی‌اش این است که خواننده قرآن با مضمون آیه‌ای که می‌خواهید تلاوت کند، کاملا آشنا باشد و طوری بخواند که گویی با صدای خوش خود می‌خواهد آن مضمون را برای مخاطب تصویر و ترسیم کند»، اجرایی خواهد شد.


از سوی دیگر یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های تبلیغی و تبیینی مفاهیم ناب اسلامی؛ مردم دیندار، دغدغه‌مند و غیور روستائیان و عشایر هستند که با نعمت بزرگ انقلاب اسلامی توجه بیشتری به آنها صورت گرفت و حضور استعداد‌های مختلف در بین مردم روستا و عشایر زمینه رقابت در هرگونه فعالیت فرهنگی را فراهم کرده و موازنه و مسابقه این استعداد‌ها بهترین ابزار رشد و بالندگی مستعدان است که دبیرخانه فرهنگ و روستا و عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به منظور شناسایی استعدادهای هنری، ایجاد انگیزه مضاعف بین نوجوانان و جوانان جهت ورود به عرصه فعالیت های فرهنگی هنری، جشنواره آواهای آسمانی ویژه روستائیان و عشایر کشور را با مشارکت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مرکزی برگزار می کند.


بر اساس این گزارش: پیشنهادات درباره رشته های جشنواره شامل  این موارد است که شرکت‌کنندگان در رشته دعاخوانی و مناجات می‌توانند فراز‌هایی از دعای ۶، ۷ یا ۴۴ صحیفه سجادیه، بخشی از مناجات سحر و یا به انتخاب مخاطبان را اجرا کنند. همچنین در رشته مدیحه سرایی و مرثیه خوانی می‌توانند تک‌خوانی از اشعار آیینی در وصف اهل بیت (علیهم السلام) داشته باشند و در بخش ویژه یعنی ربنا‌های قرآن می‌توانند دعا‌هایی از قرآن که با ربنا شروع می‌شوند را اجرا کنند.


داوری آثار در رده‌های سنی به صورت مجزا انجام می‌شود، ضمن اینکه هر شرکت‌کننده می‌تواند در هر رشته یک اثر ارسال کند. همچنین باید ابتدای اثر نام و نام خانوادگی، استان، نام روستا و تاریخ ضبط اثر آورده شود و بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره و تبصره تعریف شده برای شرکت کنندگان، در صورت انتخاب داوران در یک رشته، از داوری در سایر رشته‌ها حذف می‌شودفایل‌های ارسالی باید تصویری و چهره فرد به طور کامل مشخص و حداکثر زمان اثر ۵ دقیقه و حجم اثر حداکثر ۵۰ مگابایت باشد. همچنین ضبط فیلم باید افقی، بدون هرگونه حرکت، تدوین و استفاده از میکروفن و سیستم صوتی و فقط با صدای عادی فرد شرکت‌کننده باشد. رعایت موازین و پوشش اسلامی در تمامی مراحل که از الزامات شرکت در جشنواره است.


لازم به ذکر است شرکت کنندگان باید ساکن روستا باشند و استفاده از لباس های محلی هنگام اجرای اثر توصیه می شود و آثاری که فاقد شرایط و ضوابط اعلامی باشند از مرحله داوری حذف خواهند شد.

 

این گزارش می افزاید: جوائز نفر اول در هر رشته 30 میلیون ریال به همراه لوح تقدیر، نفر دوم در هر رشته 20 میلیون ریال به همراه لوح تقدیر و نفر سوم در هر رشته 10 میلیون ریال به همراه لوح تقدیر در نظر گرفته شده است.

 

گفتنی است  علاقه‌مندان برای ثبت نام و شرکت در جشنواره می‌توانند آثار خود را تا 31 خرداد با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی www.masjed-mr.ir  و یا از طریق پیام‌رسان‌های ایتا، گپ، واتس‌اپ، تلگرام به شماره ۰۹۰۳۲۵۵۹۷۳۷ همراه با مشخصات ارسال کنند؛ همچنین امکان ارسال لوح فشرده آثار به دبیرخانه جشنواره به نشانی استان مرکزی، اراک، کوی امام علی (ع)، خیابان سوم شعبان، مجتمع فرهنگی هنری آفتاب، کدپستی ۳۸۱۵۷۱۳۹۱۱ امکان پذیر است؛ ضمن اینکه امکان ثبت‌نام از طریق آدرس اینترنتی www.masajed-mr.ir/page/avaha  نیز ممکن است.

 

علاقه مندان در استان مازندران با توجه به شرایط اعلام شده، می توانند در نخستین جشنواره آواهای آسمانی ویژه روستاییان و عشایر کشور شرکت کنند.