رونق برنامه‌های فرهنگی در بقاع متبرکه؛ گره‌گشای مسایل اجتماعی است
رونق برنامه‌هاي فرهنگي در بقاع متبرکه؛ گره‌گشاي مسايل اجتماعي است
مدیر کل اوقاف و امور خیریه مازندران:

رونق برنامه‌های فرهنگی در بقاع متبرکه؛ گره‌گشای مسایل اجتماعی است

حجت الاسلام حيدري جناسمي، رونق برنامه هاي فرهنگي را در بقاع متبرکه گره گشاي مسائل اجتماعي دانست و گفت: فعاليت هاي اداره اوقاف و امور خيريه مازندران با تکيه بر اين مساله دنبال مي شود.
شناسه خبر : 28093 تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۰:۲۴

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از استان مازندران: سومین وبینار استانی دهه کرامت که به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می شود، صبح امروز چهارشنبه 26 خرداد به میزبانی استان مازندران و با سخنرانی حجت الاسلام «ابراهیم حیدری جناسمی»،  مدیر کل اوقاف و امور خیریه و عضو شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد این استان برگزار شد.

حجت الاسلام حیدری جناسمی در این وبینار با موضوع امامزادگان و بقاع متبرکه، قطب های فرهنگی، گره گشایی اجتماعی سخنرانی کرد.

وی گفت: امامزادگان، پناهگاهی برای مردم و واسطه فیضی از ذریه اهل بیت(ع) هستند که در سطح کشور به ویژه استان ولایت‌مدار مازندران، ملجایی برای مردم به شمار می روند؛ به تعبیر مقام معظم رهبری(حفظه الله)، امامزاده‌ها قطب فرهنگی و بی شک یکی از واسطه های فیض، ارتباط با اولیاء الهی است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران افزود: مسایل اجتماعی یکی از مشکلاتی است که امروزه دامنگیر بسیاری از خانواده ها است؛ همچنین مشکلات اخلاقی و بی حرمتی‌ها که برخی از فرزندان نسبت به محیط مدرسه و اجتماع دارند، است.

عضو شورای هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران گفت: با رونق برنامه های فرهنگی و به روز بودن آنها در بقاع متبرکه می توان بسیاری از مشکلات اجتماعی را که امروز دامنگیر برخی خانواده ها شده است مرتفع کرد.

حجت الاسلام حیدری جناسمی اظهار کرد: در منویات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) آمده است که بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی، تبدیل شود و قطب فرهنگی فقط به اقامه نماز جماعت محدود نمی شود بلکه باید در کنار انجام این فریضه فعالیت های متعددی را رقم زد.

وی بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در این عرصه برنامه های متعددی دارد که در عرصه فرهنگی، اجتماعی و معیشتی بوده در قالب طرح افق در بقاع متبرکه با مردم در این عرصه مرتبط است.

حجت الاسلام حیدری جناسمی ابراز کرد: استان ولایت‌مدار مازندران با دارا بودن یکهزار و 362 امامزاده و بقعه که افتخار میزبانی آن را مردم ولایتمدار مازندران دارند در سطح امامزاده های شاخص در طول سال، برنامه های فرهنگی مختلفی نظیر نماز جماعت، تبیلیغ چهره به چهره، مشاوره، خیمه‌های معرفت دارد که در مورد خیمه های معرفت مبلغان اعزامی از استان قم و کارشناسان فرهنگی مشاوره در عرصه های متنوعی را به گروه های سنی مختلف ارایه می کنند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود افزود: برنامه های اداره اوقاف و امور خیریه استان در مناسبت های مختلف نظیر موالید ائمه و همچنین مناسبت های ملی همانند عید نوروز در قالب طرح آرامش بهاری برگزار می شود؛ همچنین اجرای برنامه های فرهنگی نظیر نشاط اجتماعی، ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان و بصیرت عاشورایی در ایام عزای سیدالشهدا و ایام دهه آخر صفر از فعالیت های دیگر اداره اوقاف و امور خیریه مازندران محسوب می شوند.

 

حجت الاسلام حیدری جناسمی در ادامه به برنامه های قرآنی اشاره کرد و افزود: در امامزاده ها، نیز  بحث حفظ قرآن که از منویات رهبری است مورد توجه قرار گرفته است، همچنین مسابقات قرآن در 20 شهرستان در گروه های مختلف بزرگسالان برای خواهران و براداران که طی دو سال اخیر به صورت منطقه ای و سپس استانی برگزار شده مورد توجه است. این اقدامات از فعالیت های دیگر اداره اوقاف و امور خیریه دیار علویان در راستای تبدیل امام زادگان به قطب های فرهنگی است.

حجت الاسلام حیدری جناسمی، برنامه های زیارتی را از موارد دیگر فعالیت های اداره اوقاف و امور خیریه برشمرد و ابراز کرد: زیارت، آدابی دارد که رسول اکرم فرموده: «هرکس مرا زیارت کند، من او در روز قیامت، زیارت خواهم کرد» که در بحث حیات است و  هر کس به زیارت امامزادگان رود، اولیاء الهی در ممات و آخرت به دیدن او می روند. شخصی که به زیارت می رود باید با وضو، طهارت و لباس فاخر و تمیز برود و مراعات ادب، تواضع و فروتنی در برابر امامزادگان را رعایت می کند.

وی افزود: هر شخصی که به زیارت امامزدگان می رود بدون تردید به آنها، عنایت ویژه نسبت به آنها خواهند شد چرا که این بزرگان از ذریه پیغمبر و ائمه معصومین هستند و امامزداگان را از غربت، دور کنیم.