گذری به کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی مازندران
گذري به کانون هاي فرهنگي هنري مساجد روستايي مازندران
به مناسبت روز ملی روستا و عشایر:

گذری به کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی مازندران

1173 کانون فرهنگي هنري مساجد در مازندران، فعال هستند که گذري به فعاليت هاي کانون هاي مساجد روستايي ديار علويان به مناسبت روز ملي روستا و عشاير مي شود.
شناسه خبر : 17270 تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۱:۵۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای فهما از استان مازندران: ۱۵ مهر ماه، روز ملی روستا و عشایر به عنوان یکی از مناسبت های مندرج در تقویم رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد با محوریت خانه‌های خدا بر زمین و طبق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جهت مقابله با تهاجم فرهنگی و ایجاد مسجد طراز اسلامی، بر اساس مصوبه 302 سال 1371 شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیل شد.

 

امروز(15مهر) در روز ملی روستا و عشایر، بهانه ای برای گذر به فعالیت های متنوع کانون های مساجد روستایی می شود که به عنوان تنها مرکز فرهنگی در روستاها به شمار می آیند تا قسمتی از فعالیت های این نهادهای انقلابی و فرهنگی را به نظاره بنشینیم.

 

1173 کانون فرهنگی هنری مساجد در مازندران، فعال هستند که از این تعداد، 711 کانون فهما در روستاها قرار دارند و فعالیت های مختلف هنری، اجتماعی، فرهنگی و ... را در دستور کار دارند.

 

122هزار و 62 نفر، عضو کانون های فرهنگی هنری مساجد مازندران هستند که 80 هزار و 27 نفر از این تعداد، عضو کانون های فهما روستایی را تشکیل می دهند.

 

تعداد کتابخانه های مخزن دار کانون های فرهنگی هنری مساجد دیار علویان، 302 و باز، 170 کتابخانه است که از این تعداد، 169 کتابخانه عمومی مساجد در روستاهای این دیار، مشغول به ایفای وظایف خویش جهت گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستند.

 

81 هزار نفر عضو کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند که 20 هزار و 155 نفر از این تعداد در کتابخانه های فهما روستایی، عضویت دارند.

 

تعداد کانون فرهنگی هنری مساجد روستایی در شهرستان های آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ، عباس آباد، فریدونکنار، قائمشهر، کلاردشت، گلوگاه، محمودآباد، میاندرود، نکا، نور، نوشهر و ساری به ترتیب 77، 90، 29، 40، 71، 21، 11، 5، 5، 9، 13، 14، 17، 50، 11، 15، 31، 21، 65، 12، 15 و 89  کانون فهما است.   

 

با توجه به مصوبه برنامه ششم توسعه که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد روستاهای بالای هزار نفر جمعیت ابلاغ شد که سهم استان مازندران از این تعداد، 144 روستا است و باید در این 144 روستا، کانون فهما تشکیل شود که مساعدت دفتر امور روستایی استانداری مازندران در این امر مهم را می طلبد.

 

برگزاری برنامه های متنوع در اوقات فراغت به ویژه تابستان، برگزاری جشنواره دوستدار کتاب در مناطق روستایی و دور افتاده که کانون فرهنگی هنری شهید گرائیلی مسجد النبی خرماکلا قائمشهر در این جشنواره بسیار خوب درخشید، اجرای طرح های کارآفرینی در راستای اقتصاد مقاومتی در کانون های شهید مصطفی مازح مسجد امام علی نقی کیاپی میاندورد، طلیعه نور مسجد صاحب الزمان حیدرآباد جویبار و ... تنها نمونه هایی از کانون های فرهنگی هنری مساجد روستایی موفق در استان مازندران به شمار می آیند.